Tuesday, August 2, 2011

Permainan Nyawa Bab 1


Karya bersama Shyra Amira(Dulu Hyra Ishyro) & Miya Ryuiki




Bab 1


Angin malam memuput lembut wajah Harish. Tangannya ligat menekan huruf di papan kekunci komputer bimbit. Mata galaknya menatap skrin komputer penuh perhatian. Tidak beralih walau sedikit pun. Bibirnya terkumat-kamit membariskan ayat yang hendak ditaip. Sesekali angin sejuk dari penghawa dingin biliknya menyelimuti tubuh sasa lelaki itu. Cawan berisi kopi panas di capai, kopi di dalamnya dihirup perlahan membuang rasa dahaga dan tekaknya yang perit kekeringan. Dia menarik bibirnya bila tersengat dengan kepanasan kopi, diletakkan semula cawan di atas piring kecil sama warna di atas meja.

Tiba-tiba lampu bilik terpadam tanpa memberi apa-apa isyarat. Suasana gelap menyelubungi bilik tidurnya.

Hanya lampu dari skrin komputer saja yang menyuluh ke muka. Dia terdiam, ada dengusan kasar yang dilepaskan. ‘Asyik mati aje lampu ni. Bukan minggu lepas baru tukar ke.. Kacau daun betul. Idea tengah datang, masa tu lah dia nak mengganggu..’ Detik hati kecilnya geram.

Baru hendak melangkah ke suis lampu, ada desiran angin kasar yang menerobos masuk ke dalam bilik tidurnya. Langsir putih bercorak daun mapel yang tergantung kemas, melambai-lambai memeluk malam. Harish cepat-cepat menghampiri balkoni. Dia hendak menutup ‘sliding door’, angin sejuk dari luar itu telah membungkus tubuhnya. Bukan ke dia sudah mengunci pintu itu tadi? Jadi.kenapa..? Atau mungkin sebenarnya belum....

“Wak..wak...” Burung gagak hitam bertenggek di atas tembok batu di balkoni.

Harish mendengus kasar, ‘sejak bila kondo ni jadi tempat sarang burung? Kena mengadu ni....’

“Shuh! Shuh! Shuh!” Harish melibas-libas tangan kanan menghalau burung hitam itu menjauh dari rumahnya. jika dibiarkan, tidak pasal-pasal ada najis burung yang jatuh di situ pula nanti. ‘Sliding door’ ditutup rapat. Dia menoleh ke kiri, lelaki itu hampir jatuh terduduk. Patung putih yang hanya ukiran kepala itu hampir menyebabkan dia terkena serangan jantung.

Sudah beberapa kali kawan-kawannya yang datang ke rumah menyuruh dia menyimpan patung itu di tempat lain. Harish hanya berdalih, dia penggemar barangan antik. Seni adalah sesuatu yang menakjubkan.

Walaupun patung itu hanya ukiran kepala saja, tetapi ia melambangkan kekuatan dan kemasyhuran. Harish menggosok-gosok kepala patung yang botak licin, bibirnya menguntum senyum. Selalunya dia tidak akan terkejut. Bila dalam gelap, terasa lain macam pula. Terasa ia hidup, dan bergerak.

Harish berdiri tegak di depan patung putih yang diletakkan di atas meja tinggi kecil tepi pintu ke balkoni. Dia menelan liur. Keluhannya jelas kedengaran meluahkan sesuatu. ‘Bukan patung ni kat tepi almari tu ke...’ Dia memicingkan pandangannya ke arah almari kayu di tepi pintu keluar bilik tidurnya. Mungkin dia terlalu sibuk sehingga lupa yang dia pernah mengalihkan patung itu ke tempat lain... Kuat hatinya cuba meyakinkan.
Lelaki itu melangkah ke suis. Dia baru hendak menekan suis lampu, cahaya putih menerangi bilik tidurnya semula. Perlahan dengusan dihambur keluar seiring langkahnya yang diatur ke meja komputer.




to be continue....